پیام تبریکه بمناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن
هیات اجرائیه مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان هیات اجرائیه مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان

خواهران و مادران عزیز:

مسرت داریم که بمناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن بهترین تبریکات و شادباش  های دوستانه خود را برای شما از صمیم قلب تقدیم می نمایم .

هشتم مارچ در شرایطی در کشور ما جشن گرفته می شود که اکثریت زنان از نعمت سواد محروم بوده و روز های دشوار از زندگی را پشت سر گذاشته ،در نتیجه جنگ های تحمیلی بهترین فرزندان و عزیزان شان را از دست داده اند.

شش سال بعد از سقوط حاکمیت طالبان هنوز هم اکثریت زنان کشور از فقر و تنگدستی ها رنج می برند ، عقب مانی های اقتصادی و اجتماعی ان ها را تهدید می کند ، روستا ها و محلات تحت پوشش خدمات لازم صحی قرار نگرفته شبکه زایشگاه ها ، شیر خوار گاه ها و کودکستان ها در سراسر کشور توسعه و گسترش نیافته و شماری از مادران و اطفال شان در هنگام زایمان تلف می شوند.

پائین بودن سطح زندگی اقتصادی جامعه و در امد نازل خانواده موجب ان شده تا زنان نتوانند در تربیه و پرورش اطفال شان رسیدگی لازم نمایند. موجودیت و ادامه خشونت علیه زنان در بعضی از نقاط کشور بیانگر پایمال شدن حقوق و ازادی های زنان در جامعه می باشد که خود سوزی تعدادی از زنان این کمبود اجتماعی را افاده می کند . 

فیصدی حضور فعال زنان در بعضی از ادارات دولتی در حدلازم ان قرار نداشته و جذب فارغین زن از مئوسسات عالی تا هنوز به کندی دنبال می گردد.

نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان از سهم گیری فعال زنان کشور بحیث نیمی از پیگر جامعه در تمام عرصه های سیاسی ؛ اقتصادی اجتماعی و فرهنگی حمایت نموده و هر گونه خشونت و تبعیض علیه زنان را محکوم می نماید و از  تمام حقوق و ازادی های زنان در روشنی قانون اساسی و قانون مدنی پیشتبانی کامل می کند.

"نهضت فراگیر و  دموکراسی و ترقی افغانستان از مبارزه و مساعی در راه حمایه طفل و ما در از طریق ایجاد زایشگاه ها ، شیر خوار گاه ها ، کودکستان ها و کلنیک ها تسهیلات اموزش و پرورش و جلوگیری از بهره کشی کودکان حمایت می نماید ."

در حالیکه هشتم مارچ روز جهانی زن را به تمام خواهران و مادران عزیز خویش تبریک عرض می نمایم جدا ارزو داریم تا زنان کشور در راه تحقق دموکراسی ترقی و عدالت اجتماعی مبارزه فعال نموده و از حضور فعال ان ها در تمام زمینه های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی پیشتبانی نموده می خواهیم تا زنان کشور ما با درک رسالت ملی و تاریخی خود در سر نوشت اینده جامعه نقش شایسته و قابل توجه خویش را ایفا نمایند.


 

شیر محمد بزرگر

رئیس مجلس موسسان نهضت فراگیر

 


March 5th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها